****နေမာ တႆဘဂဝေတာ အရဟေတာ သမၼာသမၺဳဒၶႆ****

Sunday, June 12, 2011

ၾသရမေတာင္တန္းေပၚ စီးဆင္းခဲ႔ေသာေန႔ရက္မ်ား (၈)


 


          ထုိေန႔ နံနက္ေစာေစာ အိပ္ယာက ႏုိးေနခဲ႔သည္။ ေစာေစာဟုဆုိရေသာ္လည္း မနက္ (၅း၀၀) နာရီ 
ထုိးၿပီးေနၿပီ။ ဒုံးသိမ္၏ပတ္၀န္းက်င္တစ္ခုလုံးကုိ ႏွင္းထုမ်ားက ၀ါးျမိဳထား၏။ 
        ‘‘ဒီေန႔ လြတ္လပ္ေရးေန႔ပဲ၊  ျမန္မာ့အသံကဘြဲ႕တံဆိပ္ေတြ ေၾကာ္ျငာတာ နားေထာင္ရအုံးမယ္’’
     သူ႕မွာပါလာသည္႔ ေလဒီယုိေလးကုိ ထုတ္ရသည္။ ေ၀းလံေခါင္သီေသာေဒသသုိ႔ေရာက္ေနေသာ သူ႔အတြက္ ေရဒီယုိေလးသည္သာလွ်င္ အစစအရာရာ သတင္းအခ်က္အလက္ ဗဟုသုတမ်ားကုိ သယ္ေဆာင္ေပးေနေသာ ကိရိယာေလး ျဖစ္ေနသည္။ ျမန္မာ့အသံသည္ပင္လွ်င္ ေတာ္ေတာ္မွ်ႏွင့္ ဖမ္း၍မမိိ၊ ေတာေတာင္ထဲေနသူတုိ႔အဖုိ႔ ေရဒီယုိေလးသည္ အဖုိးမျဖတ္ႏုိင္ေသာ ဗဟုသုတဘဏ္တုိက္တစ္ခုျဖစ္၏။ ၇း၀၀နာရီထုိးခါနီးမွလုိင္းမိသည္။ လုိင္း႐ႈပ္ေထြးေနေသာ ေရဒီယုိေလးကုိ စားပြဲေပၚတင္ကာ ၀ုိင္းနားေထာင္ၾက သည္။

          ဂး၀၀နာရီထုိးၿပီးသည္ႏွင့္ ကင္းေတာင္ရြာေစ်းဘက္သုိ႔ ဦးဣႏၵက၊ ဦးဥကၠံသတုိ႔ႏွင့္ အတူလမ္း
ေလွ်ာက္ထြက္ခဲ႔ၾကသည္။ ကင္းေတာင္ရြာကုိ ေနာက္ခံထားေသာ ေတာင္တန္းႀကီးက ျမဴတုိ႔အုံ႔ဆုိင္းလ်က္ ရွိေနေသးသည္။
ကုလားေလးတစ္ေယာက္ အသက္တစ္ႏွစ္ေက်ာ္ေက်ာ္ေလာက္သာ ရွိအုံးမည္။ ခႏၶာကုိယ္တြင္ အ၀တ္ဗလာ ခ်မ္းေအးမႈဒဏ္ကုိအံတုေနရွာသည္။ ဘာမွမျဖစ္သလုိပင္။ ရာသီဥတုဒဏ္ကုိ ခံႏုိင္ရည္ရွိေအာင္ ငယ္ငယ္ကတည္းက ေလ့က်င့္ေပးထားသည္ ဟုထင္မိသည္။ ကင္းေတာင္ရြာသုိ႔ သြားေသာလမ္းက တာ႐ုိးတစ္ခုကဲ႔သုိ႔ ျဖစ္ေနသည္။ လမ္းေဘး၀ဲယာ ကုလားအိမ္မ်ား၊ အမုိးကုိ ေကာက္႐ုိးမ်ားျဖင့္ မုိးထားသည္။ ေခါင္မုိးထိပ္ေပၚတြင္ ေရအုိးတစ္လုံး တင္ထားေသးသည္။ ေနအိမ္ပတ္ပတ္လည္ အလုံပိတ္ထားၿပီး အ၀င္ေပါက္တစ္ခုသာလွ်င္ ေတြ႕ရသည္။ ေနအိမ္၏ နံရံမ်ားကုိလည္း ေျမႀကီးမ်ားျဖင့္ မြန္းမံထားသည္။ ၿခံစည္း႐ုိးတုိင္း ၿခံ၀င္းတုိင္းတြင္ ပဲစင္ ဗူးစင္ႏွင့္ သီးပင္စားပင္မ်ား စုိက္ပ်ဳိးထားသည္ကုိလည္း ေတြ႕ရသည္။ ၿခံစည္း႐ုိးကုိ ေတာ္ေတာ္ျမင့္ျမင့္ကာထားသည္ကုိ ေတြ႕ရေသာ္လည္း တစ္ခ်ဳိ႕အိမ္မ်ားမွာ ၿခံစည္း႐ုိး နိမ့္နိမ့္ေလး ကာထားသည္။
ကင္းေတာင္ရြာရွိ ေစ်းဆုိင္းေလးေတြက လမ္းေဘး၀ဲယာတစ္ဖက္တစ္ခ်က္တြင္ ေဆာက္လုပ္ထားသည္။ တစ္ဆုိင္ႏွင့္တစ္ဆုိင္ တြဲစပ္ကာ ေဆာက္လုပ္ထားေသာေၾကာင့္ တန္းလ်ားသဖြယ္ ျဖစ္ေနသည္။ ဆုိင္ေလးေတြအေရွ႕တြင္ င႐ုပ္သီးေရာင္းသူ၊ ပိန္းဥေရာင္းသူ၊ မုန္လာဥေရာင္းသူ၊ ကန္စြန္းရြက္ေရာင္းသူ ေစ်း၀ယ္သူတုိ႔ျဖင့္ ျပည့္ႏွက္စည္ကားေနသည္။ ေစ်းတစ္ေစ်းလုံး ကုလားေတြခ်ည္းသာ ေတြ႕ရသည္။ 

                                        ကင္းေတာင္ေစ်း

 ဘယ္ဘက္လမ္းေကြ႕ထဲက ဆရာမတစ္ေယာက္ ထြက္လာသည္။ သူတုိ႔ေရွ႕သုိ႔ ေရာက္လာသည္။
          ‘‘ဆရာမခင္ေအးမူ ဘာေတြလာ၀ယ္တာလဲ’’
         ‘‘ဇာရယ္လုိ႔မဟုတ္ပါ  ဇာေတြဟိပါလည္းဆုိတာ လာၾကည့္တာပါ’’
          ဦးဣႏၵက ၏ အေမးကုိ ဆရာမကေျဖသည္။
         ‘‘ဒီဦးပဇင္း အသိုစ္္လား’’
          ဦးပဇင္းဟူေသာ စကားကုိေတာ့ သူနားလည္သည္။ အသိုစ္္ဆုိေသာ စကားကေတာ့ ဘာကုိဆုိ
လုိသည္မသိ။
       ‘‘ဟုတ္တယ္ဆရာမ၊ အသစ္အသစ္ ေရာက္တာမၾကာေသးဘူး’’
      ဦးဣႏၵက ေျပာလုိက္မွ အသုိစ္္ ဟူသည္ အသစ္ကုိေခၚေၾကာင္း သူ သိလုိက္ရသည္။ ရခုိင္စကားတြင္ ‘‘အစ္’’ အသံကုိ ‘‘အုိက္’’ အသံထြက္သည္။ ‘‘ေအ’’ ကုိလည္း ‘‘အီ’’ အသံထြက္သည္ကုိ သတိျပဳမိသည္။ စစ္ေတြကုိ စုိက္ေတြ၊ ေရ ကုိ ရီ၊ ရေကာက္ကုိ R-အသံျဖင့္ ထြက္သည္။ “သြားသည္” ကုိ “လားသည္”ဟု သုံးသည္။ စာေပ၌ရွိေသာ “အေရွ႕သုိ႔လားေသာ္” “အေနာက္သုိ႔လားေသာ္” စသည့္ အသုံးအႏႈံးတြင္ပါ၀င္ေသာ ‘‘လား’’ သည္ရခုိင္ေဒသအသုံးအႏႈံး အေနျဖင္႔ အသုံးျပဳေနဆဲ ျဖစ္သည္။
      ‘‘ဇာလာ၀ယ္ပါလဲ’’
      ‘‘ကြမ္းရြက္လာ၀ယ္တာ’’
      ‘‘ကြမ္းရြက္က စ်ီးတတ္ပါေရ တစ္ဗီယာ သုံးရာေျပာပါေရ’’
    ဆရာမေျပာေသာ စကားထဲတြင္ ကြမ္းရြက္ေစ်းတက္သည္ကုိေတာ့ သူနားလည္သည္။ တစ္ဗီယာ ဟူေသာ အသုံးအႏႈံးကုိေတာ့ သူနားမလည္။ ေနာက္ေစ်းထဲတြင္ ေအာ္ေျပာေနသည္ကုိလည္း ‘‘တစ္သုိက္” “ တစ္ဗြာ’’ ဟူေသာ ေ၀ါဟာရမ်ားကုိလည္း ၾကားရသည္။ ေနာက္ေတာ့မွ ဦးဣႏၵက ကုိ ေမးရေတာ့မည္။
          ေစ်း၏အေရွ႕တြင္ ေခ်ာင္းတစ္ခုေတြ႕ရသည္။ စုိင္းတင္ေခ်ာင္း ဟု ဆုိသည္။ သူတုိ႔၏ မင္းကုိင္း သာသနာျပဳဌာနကုိ ထုိစုိင္းတင္ေခ်ာင္းမွ စက္ေလွစီးကာ သြားရသည္ဟု ဆုိသည္။ 

                                            စုိင္းတင္ေခ်ာင္း ႏွင္႔ ကင္းေတာင္ဆိပ္

          ကြမ္းႀကဳိက္ေသာ ဦးဣႏၵက က ကင္းေတာင္ေစ်းထဲတြင္ ကြမ္းရြက္၀ယ္သည္။ တစ္ဗီယာ ဟု ဆုိသည္။ ကြမ္းရြက္ကုိ ခ်ိန္တြယ္သည္ကုိ မျမင္ရ၊ ေရတြက္၍သာေပးသည္ကုိသာ ျမင္ရသည္။ တစ္ဗီယာဆုိေသာကြမ္းရြက္သည္ ေတာ္ေတာ္မ်ားသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။
    ‘‘တစ္ဗီယာဆုိတာ ကြမ္းရြက္ အရြက္ရွစ္ဆယ္ပါတယ္၊ တစ္သုိက္ဆုိတာက ေျခာက္ဆယ္သား၊ ဆယ့္ငါးက်ပ္သားကုိတစ္ဗြာ၊ ေလးဗြာတစ္သုိက္၊ သုိက္ခြဲဆုိရင္သုံးဆယ္က်ပ္သား၊ တစ္ေမာင္းဆုိရင္ အသုိက္ေလးဆယ္’’
          ဦးဣႏၵက ေျပာစကားေၾကာင့္ သိရွိလုိက္ရသည္။ ေဒသတစ္ခုသုိ႔ေရာက္ၿပီဆုိလွ်င္ေရာက္ရာ
ေဒသ၏ အသုံးအႏႈံးေ၀ါဟာရမ်ားသည္ မသိမျဖစ္ သိထားရန္လုိအပ္၏။ ထုိေ၀ါဟာရမ်ားကုိ သူ ေလ့လာရအုံးမည္။ 

                               xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
         
စုိင္းတင္

          ၁၄၊ ၁၊ ၂၀၀၈၊ တနလၤာေန႔

လြယ္အိပ္ထဲက နာရီထုတ္ၾကည့္ေတာ့ ၁၀း၀၀ နာရီရွိေနၿပီ။ စက္ေလွက မလာေသး။ ကင္းေတာင္စာသင္ေက်ာင္းအတြင္း စက္ေလွေစာင့္ရင္း သူတုိ႔ထုိင္ေနၾကသည္။
သူတုိ႔ဆုိသည္မွာ မင္းကုိင္း ဦးဣႏၵက၊ ကြ်ဲရုိင္းဦးဥကၠံသ၊၀ါးနက္ရုံဦးအဂၢဉာဏ၊ ဒုံးသိမ္ ဦးသုမဂၤလႏွင္႔ သူျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းသားေက်ာ္ဆန္း၀င္းတစ္ေယာက္လည္းပါေသး၏။ ထုိင္ေနသည္မွာလည္း နာရီ၀က္ေက်ာ္ေနၿပီ။ ဗုဒၶဟူး (ေစ်းေန႔) ဆုိလွ်င္ စက္ေလွက စုိင္းတင္ေစ်းအမီ ေစာေစာထြက္သည္ဟု ဆုိသည္။ သည္ေန႔မွာ တနဂၤေႏြျဖစ္ေန၏။ ေစ်းေန႔ မဟုတ္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ စက္ေလွေနာက္က်သည္ဟု ထင္သည္။ စက္ေလွက ဖုံညိဳလိပ္မွ ထြက္လာမည္ဟုဆုိသည္။ ဖုံညိဳလိပ္ႏွင့္ ကင္းေတာင္က တစ္မုိင္ခြဲသာသာရွိသည္။ ေန႔ဆြမ္းလဲမဘုဥ္းရေသး။ ဆြမ္းမ်ားကုိေတာ႔ အိတ္ျဖင္႔ထည္႔လာခဲ႔သည္။ စားစရာဆုိ၍ထူးထူးေထြေထြ မဟုတ္ ငါးေျခာက္ေၾကာ္တစ္ခြက္ႏွင္႔ ငါးပိခ်က္တစ္ခြက္သာပါသည္။ ဆြမ္းကို စက္ေလွထဲတြင္ အဆင္ေျပသလုိ ဘုဥ္းေပးရန္ ထည့္လာခဲ႔ျခင္းျဖစ္သည္။ အခု စက္ေလွက မလာေသး။ ဆြမ္းကုိ အရင္ဘုဥ္းေပးထားလွ်င္ ေကာင္းမည္ဟု ထင္ေသာေၾကာင့္ စာသင္ေက်ာင္းတြင္ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးရန္ သူ ဦးဣႏၵက တုိ႔ကုိ ေျပာလုိက္သည္။
သူေျပာသည့္အတုိင္းပင္ သူတုိ႔ စာသင္ေက်ာင္းထဲအတြင္း ဘုဥ္းေပးလုိက္ၾကသည္။ ကင္းေတာင္ေက်ာင္းအုပ္ ဆရာသိန္းထြန္း၀င္းႏွင့္ ဆရာမမ်ားက သူတုိ႔ခ်က္ထားေသာ ဟင္းမ်ားကုိ လာေရာက္ ဆက္ကပ္သည္။ ပဲသီးေၾကာ္ႏွင့္ ငါးဟင္းတစ္ခြက္ပါသည္။ အခုမွ သူတုိ႔ ဆြမ္း၀ုိင္းေလး စုိစုိေျပေျပ ျဖစ္သြားသည္။ 

                       ကင္းေတာင္စာသင္ေက်ာင္းထဲ ဆြမ္းျပင္ေနေသာ ဦးဣႏၵက

သူတုိ႔ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးအၿပီး ခဏအၾကာ ၁၀း၄၅ အခ်ိန္ခန္႔တြင္ စက္ေလွသံၾကားရသည္။ သူတုိ႔ ကင္းေတာင္ဆိပ္ကမ္းသို႔ ထြက္လုိက္ၾကသည္။ သူတုိ႔ စက္ေလွေပၚအေရာက္
‘‘ဦးဇင္း.. ဦးဇင္း ဒီဟာေလးေတြ ယူသြားအုံး’’
စက္ေလွထြက္မည့္ဆဲဆဲ ေဒၚႏွင္းၾကည္ ေရာက္လာသည္။ လက္ထဲတြင္ ငွက္ေပ်ာ္သီးက တစ္ဖီး၊ ေရသန္႔ဗူးမ်ားကုိ ရင္ခြင္ပုိက္ကာ စက္ေလွနားအထိ ဆင္းလာခဲ႔သည္။ ေဒၚႏွင္းၾကည္ မွာ ကင္းေတာင္ေက်ာင္းအုပ္ဆရာ သိန္းထြန္း၀င္း၏ အေမျဖစ္္သည္။ ဒုအရာခံဗုိလ္စန္းျမင့္၏ ဇနီးျဖစ္သည္။ ခ.မ.ရ - ၅၅၁ တြင္ ေနသည္။ ေဒၚႏွင္းၾကည္ထံမွ ငွက္ေပ်ာသီးႏွင့္ ေရသန္႔ဗူးယူၿပီး ခဏအၾကာ စက္ေလွ ကင္းေတာင္ဆိပ္ကမ္းမွ ထြက္ခြာသြားသည္။ 
သူတုိ႔လည္း စက္ေလွေခါင္မုိးေပၚတြင္ လုိက္ပါလာခဲ႔ၾကသည္။စက္ေလွက အျပည္႕တင္ထားသည္။

                                                                စက္ေလွအမုိးေပၚ၀ယ္

ကင္းေတာင္ဆိပ္ကမ္းမွ အေရွ႕ဘက္ကမ္းသို႔ စက္ေလွက ဆုိက္ကပ္ျပန္သည္။ ဆုိက္ကပ္ေသာရြာမွာ ေရခ်မ္းျပင္ရြာ ဟုဆုိသည္။ ထုိရြာသည္ ဘာသာျခားရြာတစ္ရြာ ျဖစ္သည္။ ရြာ၏ေရွ႕တြင္ ေရွးေဟာင္းဘုရားတစ္ဆူ ရွိသည္ဟုဆုိသည္။ ယခင္က ထုိေရခ်မ္းျပင္ရြာသည္ ရခုိင္တုိင္းရင္းသားမ်ား ေနထုိင္ေသာ ရြာဟုဆုိသည္။ ရခုိင္/ကုလား အဓိက႐ုဏ္းျဖစ္ၿပီး ရခုိင္တုိင္းရင္းသားတုိ႔ ထြက္ေျပးခဲ႔ရသည္။ သူ ေရာက္ဖူးေသာ စစ္ေတြရွိ ေရခ်မ္းျပင္ရြာႏွင့္ အခု ေရခ်မ္းျပင္ရြာသည္ မည္သုိ႔ ဆက္စပ္ေနသည္ေတာ့မသိ။
စက္ေလွသည္ ကုလားစက္ေလွဟု ဆုိရေလာက္ေအာင္ စက္ေလွေပၚတြင္ ကုလားေတြခ်ည္း ျဖစ္ေနသည္။ ရခုိင္သားဟူ၍ လက္ခ်ဳိးေရတြက္၍ရသည္။ စုိင္းတင္ေခ်ာင္းအထက္ဘက္သုိ႔ ၀ါးခုတ္သြားၾကသည္ဟု ဆုိ၏။ အထုတ္အပုိးေတြေရာ အုိးခြက္ေတြကအစ ပါသည္။  နာရီ၀က္ခန္႔အၾကာ ရြာတစ္ရြာသုိ႔ စက္ေလွကပ္ျပန္သည္။ တက္သူတက္ ဆင္းသူဆင္းၾကသည္။ မင္းလွကုိင္းရြာဟု ဆုိသည္။ သူႏွင့္ သေဘၤာေပၚတြင္ မ.ရ.က ဥကၠ႒ႏွင့္ ေတြ႕စဥ္က မ.ရ.က ဥကၠ႒ေျပာေသာ မင္းလွကုိင္းရြာ ဆုိသည္မွာ ဒီရြာျဖစ္မည္။
စက္ေလွသည္ စုိင္းတင္ေခ်ာင္းအတုိင္း ေျမြလိမ္ေျမြေကာက္ သြားေနသည္။ ျမစ္ကမ္းတစ္ဖက္စီ၌ ေတာင္တန္းတုိ႔ကကာရံေပးထားသည္။ စုိင္းတင္ေခ်ာင္းထဲ ဘ၀၀မ္းစာအတြက္ ရွာေဖြေနၾကေသာ ငါးဖမ္းေလွေလးမ်ားကုိလည္း ေတြ႔ရသည္။

                              
                                          ငါးဖမ္းေလွေလးေတြ
                
ၿမဳိ႕မေခ်ာင္းရြာအလြန္ ဦးအဂၢဉာဏ တစ္ပါး  မဲ႔မဲ႔ရြဲ႕ရြဲ႕ျဖင့္ သူ႔ထံေရာက္လာသည္။
‘‘ကုိယ္ကုဋီသြားခ်င္တယ္ကြာ၊ စက္ေလွကုိ ကမ္းကပ္ေပးခုိင္းစမ္းပါ’’ ဟုလာေျပာသည္။
စက္ေလွေမာင္းသူကုိ ဦးဣႏၵက က တဆင့္ကမ္းကပ္ေပးရန္ ေျပာခုိင္းရသည္။ ၿမဳိ႕မေခ်ာင္းရြာအလြန္ ေနာက္တစ္ရြာ ေရာက္သည္။ ျပင္ေခ်ာင္းရြာဟုဆုိသည္။ စုိင္းဒင္ဓမၼေရာင္ျခည္ေက်ာင္း ဟု ေရးသားထားေသာ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းကုိ ေတြ႕ရသည္။ ျပင္ေခ်ာင္းရြာကုိ လြန္လာၿပီးစုိင္းတင္ေစ်းရြာကုိ ေရာက္ေတာ့ ေန႔ ၁၂း၅၀ နာရီ ရွိေနၿပီ။
စုိင္းတင္ေစ်းရြာသည္ အိမ္ေျခ (၂၀) ႏွစ္ဆယ္ခန္႔ေလာက္ရွိမည္။ သရက္ပင္မ်ားေအာက္ ခုိ၀င္ကာ ရွိေနေသာ ႐ုံးတန္းငယ္မ်ားသည္ ေစ်းဟု ဆုိ၏။ ဗုဒၶဟူး (ေစ်းေန႔) တုိင္း ေတာင္ေပၚသားမ်ားႏွင့္ ေျမျပန္႔သားတုိ႔ ကုန္ပစၥည္းခ်င္းဖလွယ္ရာ ဌာနတစ္ခုလည္း ျဖစ္သည္။ 


                                        ျပင္ေခ်ာင္း(ေစ်းရြာ) ဗုဒၶဟူးေစ်း
                   
စက္ေလွေပၚက ကုလားမ်ား သုံးခ်ဳိးႏွစ္ခ်ဳိးခန္႔ ဆင္းသြားသည္။ ေစ်းရြာကေန သူ သာသနာျပဳ တာ၀န္က်သည့္ မင္းကုိင္းသာသနာျပဳဌာနကုိ သြားလုိ႔ရသည္ဟုလည္း သိရသည္။ စုိင္းတင္ေရတံခြန္တြင္ အုပ္စုဥကၠ႒ ဦးခင္ေမာင္လြင္ႏွင့္ ခ်ိန္းထားေသာေၾကာင့္ စုိင္းတင္ေရတံခြန္ကေန သာသနာျပဳဌာနသုိ႔ သြားမည္ဟုသိရသည္။ ေစ်းရြာမွ စက္ေလွထြက္မည္ အလုပ္ စက္ေလွက စက္ႏႈိးမရေတာ့။ “ဖြတ္ခ်က္ ဖြတ္ခ်က္” အသံေပးကာ စက္က ရပ္ရပ္သြားသည္။

                              ေစ်းရြာတြင္ စက္ေလွက စက္ပ်က္ေနေသးသည္

ေတာင္ေျခအရင္းတြင္ ေတာင္ယာသခြားစုိက္ခင္းေလးေတြကုိ ေတြ႕ျမင္ေနရသည္။ဘူးသီးေတာင္ၿမဳိ႕
ဆိပ္ကမ္းကေနအေရွ႕ဘက္သုိ႔ၾကည့္ခဲ႔စဥ္က ေတြ႕ျမင္ရေသာခမ္းနားထည္၀ါေသာ စုိင္းတင္ေတာင္
တန္းႀကီး၊ မယူျမစ္ကမ္းလြင္ျပင္တစ္ျခမ္းကုိ အနားကြပ္ေပးထားေသာ စုိင္းတင္ေတာင္တန္းႀကီး အခုသူတုိ႔ ေရာက္ရွိေနၾကသည္။
မယူျမစ္ညာပုိင္း အေရွ႕ဘက္ရွိ စုိင္းတင္ေတာင္တန္းႀကီးသည္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ရွိ နယ္ထဲသုိ႔ ေတာင္ႏြယ္တစ္ခုဆင္းသည္။ ရခုိင္နယ္တြင္ မုိင္ ၄၀ မွ် ရွည္သည္။ အျမင့္ဆံုးေတာင္မွာ ၂၄၉၄ ေပ ျမင့္သည္ဟုဆုိသညိ။

                                          ေတာင္ယာတဲႏွင္႔ စုိက္ခင္း 

ေျမပုံထဲတြင္ စုိင္းတင္ေခ်ာင္းဟု ေတြ႕ရသည္။ စုိင္းးဒင္ေတာင္ၾကားမွ စီးဆင္းကာ ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕ ေတာင္ဘက္အနီး ကုလားပန္ဇင္းေခ်ာင္းႏွင့္ ေပါင္းဆံုသည္။ မယူျမစ္လက္တက္တစ္ခုျဖစ္သည္။ မုိင္ ၄၀ မွ် ရွည္သည္။ ရခုိင္တုိင္းရင္းသားတုိ႔က ‘‘စုိင္းဒင္’’ ဟု အသံထြက္သည္ကုိ ၾကားရသည္။ စာေရးေသာအခါ ‘‘စုိင္းတင္’’ ဖတ္ေသာအခါ ‘‘စုိင္းဒင္’’ ေရးေတာ့အမွန္ ဖတ္ေတာ့အသံ ဆုိသည္မွာ ဤသေဘာသည္ပင္လွ်င္ အသံ၏ သဘာ၀တစ္ခု ျဖစ္ေန၏။
စုိင္းတင္ဟူေသာ အမည္သည္ ‘‘စစ္တန္းတင္’’ ဟူေသာအမည္မွ ဆင္းသက္လာသည္ဟု ဆုိ၏။ ‘‘စစ္တန္းတင္’’ ‘‘စစ္’’ ၏ အဓိပၸါယ္မွာ ‘‘စစ္ေခ်ာင္း’’ ျဖစ္သည္။ ‘‘တန္း’’ အဓိပၸါယ္္မွာ ‘‘တန္’’ မွ ေရြ႕လ်ားလာေသာ ေရွးေဟာင္းေပါရာဏစကား၏ အဓိပၸါယ္ျဖစ္သည္။ ‘‘ေရ’’ ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ ‘‘တင္’’ မွာ ‘‘တင္ေနသည္’’ဟု အဓိပၸါယ္ရ၏။ ‘‘စစ္တန္းတင္’’ ၏ အဓိပၸါယ္အျပည့္အစုံမွာ ‘‘စုိင္းတင္ေတာင္တန္းေပၚ၌ တင္ေနေသာ စစ္ေခ်ာင္းေရ’’  ျဖစ္သည္။
စုိင္းတင္ေတာင္တန္းႀကီး၏ အေရွ႕ဘက္တြင္ ၾသရမေတာင္တန္းႀကီး ရွိသည္။ စုိင္းတင္ေခ်ာင္းသည္ စစ္ေခ်ာင္းႏွင့္ ရီေခ်ာင္း ေပါင္းဆုံရာမွ ျဖစ္လာေသာ ေခ်ာင္းျဖစ္သည္။ အေနာက္ဘက္က စစ္ေခ်ာင္း၊ စုိင္းတင္ေတာင္တန္းမွ စီးဆင္းသည္။ အေရွ႕ဘက္က ရီေခ်ာင္း၊ ၾသရမေတာင္တန္းမွ စီးဆင္းသည္။ စုိင္းတင္ေခ်ာင္းသည္ အဆင့္ငါးဆင့္ခြဲ၍ ႏွစ္မုိင္ခန္႔ အရွိန္ယူ ေျပးလာၿပီးေနာက္ ဧရာမေရလုံးႀကီးကုိ ေပ-၇၀ အျမင့္မွ ဒလေဟာ သြန္ခ်လုိက္ရာ ျမစ္ဆုံမွ ႏွစ္မုိင္ခန္႔အကြာ လွပေသာ စုိင္းတင္ေရတံခြန္ ျဖစ္လာခဲ႔သည္ဟု ဆုိသည္။
စက္ေလွ စက္ႏုိးၿပီ။ နာရီၾကည့္ေတာ့ ၁း၃၀ နာရီပင္ ရွိေနၿပီ။ မိနစ္ ၄၀-ခန္႔ ေစ်းရြာတြင္ အခ်ိန္ကုန္ခဲ႔ရသည္။
ေရတံခြန္မွ ေရစီးသံၾကားေနရၿပီ။ တေ၀ါေ၀ါျဖင့္ ဆူညံသံေတြ ပတ္၀န္းက်င္တစ္ခုလုံးကုိ ပဲ႔တင္ဟိန္းေနသည္။ ေခ်ာင္းေကြ႕တစ္ခုကို၀င္ၿပီး ျပန္ထြက္လာေတာ့ တသြင္သြင္စီးေနေသာ စုိင္းတင္ေရတံခြန္ကုိ အေ၀းမွပင္ ေတြ႕ျမင္ရသည္။
ဤေရတံခြန္သည္ ႏွစ္ေပါင္းမည္မွ်ၾကာၾကာ စီးဆင္းေနခဲ႔ၿပီမသိ။ 
   
                                           စုိင္းတင္ေရတံခြန္

စုိင္းတင္ေရတံခြန္သည္ ရခုိင္ကမ္းေျမာင္တြင္ အႀကီးဆံုးေရတံခြန္ျဖစ္သည္။ စုိင္းတင္ေခ်ာင္းတြင္ ရွိသည္။ ေပ ၇၀ ခန္႔ျမင့္ၿပီး ေပ ၇၀၀ ခန္႔ က်ယ္သည္။ ေရဖမ္းနယ္မွာ စတုရန္းမုိင္ ၄၅၀ မွ် ရွိသည္။ ေရအား လွ်ပ္စစ္ႏွင့္ စကၠဴထုတ္လုပ္ရန္ အဂၤလိပ္ေခတ္ကပင္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကသည္ဟုဆုိသည္။ မယူျမစ္၀မွ မုိင္ ၅၀၊ ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕အေရွ႕ဘက္ ၈ မုိင္ေ၀းသည္။

ရခုိင္ေျမသည္ လြန္ခဲ႔ေသာ ႏွစ္သန္း၁၅-သန္းခန္႔က ဒုတိယအႀကိမ္ ေျမလႊာလႈပ္ရွားမႈေၾကာင့္ အာသံကမ္းမႀကီးႏွင့္ဆက္၍ ပင္လယ္ေပၚသုိ႔ တက္လာၿပီး ေမြးဖြားခဲ႔သည္ဟု ဘူမိေဘဒပညာရွင္တုိ႔က ဆုိေၾကာင္း မွတ္သားဖူးသည္။ စုိင္းတင္ေရတံခြန္သည္လည္း အပါအ၀င္ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။
စုိင္းတင္သည္ ေရွးယခင္က ၿမိဳ႕တစ္ၿမဳိ႕ဟု ဆုိသည္။ အေနာက္ဘက္အႏၲရာယ္ကုိ ကာကြယ္ႏုိင္ရင္ တည္ထားခဲ႔ေသာၿမဳိ႕ ဟုုဆိုသည္။ စုိင္းတင္ၿမဳိ႕အျဖစ္  တည္ထားခဲ႔ေသာေနရာသည္ မည္သည့္ေနရာမ်ား  ျဖစ္ေလသနည္းဟု စိတ္ထဲေတြးႀကံဆမိသည္။ ေတြ႕ျမင္ေနရေသာ ပထ၀ီ အေနအထားအရ တေရးေရးမွ်ပင္မေပၚ။ 

                                           စုိင္းတင္ေရတံခြန္မွ ခရီးသြားတုိ႔နားခုိရာဇရပ္ေလး

နယ္ခ်ဲ႕လူမ်ဳိးျခားတုိ႔ အႏၲရာယ္မွ ကာကြယ္တားဆီးႏုိင္ရန္  ကာယစြမ္းရည္၊ ဉာဏစြမ္းရည္ ပညာဉာဏ္ႏွင့္ ျပည့္စုံၿပီး သစၥာရွိေသာ ၀န္ထမ္းေကာင္းမ်ားကုိသာ စုိင္းတင္ၿမိဳ႕တြင္ ခန႔္ထားခဲ႔သည္။ စုိင္းတင္ၿမိဳ႕စားအျဖစ္ မင္းညီမင္းသားမ်ား စစ္ေရးကၽြမ္းက်င္ၿပီး အေျမာ္အျမင္ႀကီးေသာ သစၥာခံပညာရွိ အမတ္မ်ားကုိသာ ခန္႔ထားခဲ႔သည္။ စုိင္းတင္စားသည္ ဘုရင္ညီလာခံသုိ႔ပင္ တက္ခြင့္ရသည္ဟု မွတ္သားဖူး၏။
သူ၏စိတ္အာ႐ုံထဲ ၀င္လာေသာ စာဆုိႏွစ္ဦးမွာ စုိင္းတင္ၿမဳိ႕စား စာဆုိဥကၠာပ်ံႏွင့္ စုိင္တင္စားေရႊသဲ တုိ႔ျဖစ္သည္။
စုိင္းတင္ၿမဳိ႕စား စာဆုိဥကၠာပ်ံသည္ ဟံသာ၀တီနန္းရင္ျပင္၌္ ရတုစာေပမ်ား လက္စြမ္းျပ ခဲ႔သည္။ ၿမိဳ႕စား၏ ဂႏၴ၀င္ရတုလကၤာမ်ားထဲတြင္ စုိင္းတင္၏ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ နိမိတ္ပုံမ်ားစြာတုိ႔ နားခုိခဲ႔ၾကသည္။ စာဆုိဥကၠာပ်ံ၏ ေတာ္သလင္းလဖြဲ႕တစ္ခုတြင္ -
‘‘မုိးၾကြင္းရြာပါခီမူ
ေတာင္ျမင့္ေခါင္ေခါင္
ခေဖာင္ေဖာင္သည္
ယာေတာင္လုပ္သူ႐ုိ႕
ၾကည္ေခ်မူ ေပ်ာ္ဖြယ္တိ၊
က်ီးငွက္ႏွင္သည္
ယာခင္းေတာင္တုိင္ဟိခ၊
စိတ္သတိလြမ္းဖြယ္ပင္
ေကာက္သီး၀င္း၀င္း
ေတာ္သလင္းလဲ
          လြမ္းတင္ဖုိ႔သာျမင္ခ
          ကုိင္းတစ္ခြင္လယ္လုပ္သား
          အသီးေကာက္ပင္
          မြမ္းဖ်င္သားမယားနန္႔”
          စုိင္းတင္သည္ ၿမိဳ႕စားစာဆုိ ဥကၠာပ်ံ၏ စိတ္ႏွလုံးကုိ ယူငင္ဖမ္းစားရာ ေနရာေဒသ တစ္ခု ျဖစ္ခဲ႔လိမ္႔မည္။ သူ အခုျမင္ေနရေသာ စုိင္းတင္ေရတံခြန္သည္ စာဆုိဥကၠာပ်ံ၏ ႏွလုံးသားထဲက ပုံရိပ္တစ္ခု ျဖစ္ခဲ႔မည္ဟု ထင္မိသည္။
စုိင္းတင္စားေရႊသဲ ႏွင့္ ဇနီးမိပန္းရံ စာဆုိဇနီးေမာင္ႏွံႏွင့္ စုိင္းတင္သည္ ကဗ်ာဆန္ေနသည္။
‘‘တစ္ေယာက္ခ်မ္းသာ ကုိယ့္ဖုိ႔ရွာ၍
သတၱ၀ါအေပါင္း ၊ ဆူးေၾကာင္းပ်က္ရ၊
အဓမၼမႈ ၊ သူျပဳသူ၀န္ သူ႔ကံေခတၱ
ေရပြက္မွ်ကုိ ၊ နိစၥထင္ရွား ၊ ေတာသားလူဆုိး၊
အားက်ဳိးမာန္တက္၊ လက္နက္စြဲကုိင္၊
ထုိၿမိဳင္ထုိေတာင္၊ ကုန္ေအာင္လွည့္ပတ္
သားငါးသတ္သုိ႔...”
ဘုရင္မဒၵရာဇ္ထံ ေလွ်ာက္တင္ခဲ႔ဖူးေသာ ေရႊသဲတုိ႔၏ဖခင္ႀကီး ကုိယ္ရံႀကီးရဲေအာင္ ေလွ်ာက္ထုံးက တပုိင္းတစ ႏႈတ္မွရြရြ ေပၚလာသည္။
အမတ္ကုိယ္ရံႀကီးရဲေအာင္တြင္ သားႏွစ္ေယာက္ ရွိခဲ႔သည္။ သားႀကီးက ေကာင္းေက်ာ္ထင္စား ျမေက်ာ္ဦး၊ သားငယ္က စုိင္းတင္စားေရႊသဲ တုိ႔ ျဖစ္သည္။ ဘုရင္မဒၵရာဇ္မင္းသည္ ျမေက်ာ္ဦး အား သမီး ျမဘုန္းၾကြယ္ႏွင့္ ေပးစားခဲ႔သည္။ ေကာင္းေက်ာ္ထင္ ၿမိဳ႕စား ေပးခဲ႔သည္။ ျမေက်ာ္ဦး ၏ ႏွလုံးရည္ဥာဏ္ပညာေၾကာင့္ ယခင္က သိမ္းပုိက္ခံထားရေသာ စစ္တေကာင္းနယ္ သက္နယ္ဖ်ားကုိ ျပန္ရခဲ႔သည္။
ညီေတာ္ေရြသဲကုိ ဘုရင္က သားအမွတ္ေမြးစားခဲ႔သည္။ ေရြသဲကုိလည္း အင္း၀မွ လာေရာက္ခုိလႈံေနသည့္ အမတ္နႏၵေက်ာ္ထင္၏သမီး မိပန္းရံႏွင့္ ထိမ္းျမားေပးကာ စုိင္းတင္ၿမိဳ႕ကုိ စားေစခဲ႔သည္။
စုိင္းတင္စားေရႊသဲ၏ အဘယရာဇာမင္းထံ ဘ၀ကုိရင္း၍ ေလွ်ာက္တင္ခဲ႔ေသာ ဂႏၴ၀င္ေလွ်ာက္တင္ခ်က္သည္ ဂႏၴ၀င္ပန္းခင္းထဲက ေတာ္၀င္ပန္းတစ္ပြင့္ပမာ။
“မလိမၼာျငား၊ သူမုိက္သားကုိ၊ မွား၍ျပည္ရွင္၊ သူေကာင္းတင္လ်က္၊ တုိင္းခြင္ခ႐ုိင္၊ အပုိင္ကံေကၽြး၊ မင္းခြင့္ေပး၍၊ မူးေရးမတ္ရာ၊ အပ္ႏွင္းပါမူ၊ ပဇာအက်ဳိးရွိ၊ ႏြမ္းရိသတၱ၀ါ၊ ၿမိဳ႕ရြာတုန္လႈပ္၊ မင္းက်ဳိးယုတ္၏။ စက္ဆုတ္စဖြယ္၊ မ်က္ရည္တႏၲဳ၊ ျပည္မႈ႐ႈပ္ေထြး၊ တုိင္းေ၀းတစ္ပါး၊ စကားမတည္၊ အရွည္မေကာင္း၊ ဗူးေတာင္ပမာ၊ မိစၧာငွက္ဆုိး၊ လင္ေကာင္ပုိးသုိ႔၊ အမႈယုတ္သြမ္း၊ သူကန္းအႀကံ၊ ေလာဘလွ်ံသည္၊ မင္းထံနီးစပ္၊ မသုံးအပ္။”
ထုိေလွ်ာက္တင္ခ်က္သည္ စုိင္းတင္စားေရႊသဲအတြက္ အျငွဳိးမုန္တုိင္းထဲက ပန္းတစ္ပြင့္ ျဖစ္ခဲ႔ရသည္။ ေျမာက္ဦးေနညိဳခ်ိန္တြင္ ပြင့္လာခဲ႔ရေသာ ပန္းတစ္ပြင့္မုိ႔ ၾကာရွည္လန္းဆန္းခြင့္မရခဲ႔။ ဆစ္ခ်ဳိးခံ ေျမခခဲ႔ရသည္။
စာဆုိႏွစ္ဦးသည္ ဤစိုင္းတင္ေရတံခြန္ႀကီးကုိၾကည့္ၿပီး ရတုကဗ်ာေတြ ဖူးပြင့္ခဲ႔ၾကလိမ့္မည္ဟု သူေတြးမိသည္။ စုိင္းတင္၏ ညိွဳ႕အားသည္ သူ႔ကုိလည္း ညိွဳ႕ယူ ဖမ္းစားေနသည္။

                                                                                                                    အရွင္ဓမၼိက(ေလာင္းလုံ)

0 comments em “ၾသရမေတာင္တန္းေပၚ စီးဆင္းခဲ႔ေသာေန႔ရက္မ်ား (၈)”

Post a Comment

 

ဘဝအလင္းေရာင္ Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger